+34 932 701 620 socs@iec.cat

Conferència de Cristina Aliagas, investigadora postdoctoral Beatriu de Pinós a la Universitat de Sheffield (Regne Unit)
Lloc: Sala Nicolau d’Olwer de l’IEC (Carme, 47 Barcelona) el dia 26 de març a les 19:00

Cristina Aliagas


 

La ràpida integració de les xarxes socials en la vida dels joves a Catalunya i a molts altres països del món assenyala cap a certes preguntes de caràcter antropològic (Thomas 2007; Williams 2009; Erstad & Sefton-Green Eds. 2012; Boyd 2014): què porta als joves a ‘habitar’ les xarxes socials? Com aquests espais ‘encaixen’ a les seves vides? Són aquests espais ‘diferents’ o ‘complementaris’ a la interacció cara a cara? Què hi aprenen pel fet de ser-hi o participar-hi, sobre la llengua, la comunicació, les cultures, el món? Certament, sabem ben poc del que els joves fan a la xarxa, de quines tries (lingüístiques, comunicatives, socioculturals, ideològiques) hi ha al darrera del que fan i què significa per a ells allò que hi fan o allò que decideixen fer en altres llocs al marge de les pantalles. En aquesta presentació m’aproximaré a aquests interrogants a través de la perspectiva de com els joves ‘sedimenten’ la identitat a la xarxa (Rowsell & Pahl 2007; Davies 2014; Rowsell & Burgess 2014), i mostraré la forta interrelació que hi ha entre les seves pràctiques lingüístiques i textuals en línia i la vida social: la cultura escolar, les “passions dominants i autònomes” (Barton & Hamilton 1998) i les trajectòries professionals projectades. En concret, argumentaré que les xarxes socials tenen un rol clau en el desenvolupament dels projectes vitals dels joves, ja que els permeten ‘mediar’ entre el passat, el present i les seves identitats imaginades o desitjades, a través de tries que impliquen llengua, modes de representació semiòtica i consciència del context i de l’audiència. Les dades que mostraré provenen d’una recerca etnogràfica que—des de l’àmbit de Les Noves Literacitats (New Literacies, Lankshear & Knobel 2010, Cassany 2012) i a través del concepte de “fons d’identitat” (funds of knowledge; Esteban-Guitart & Moll 2014)—explora l’articulació d’identitats relacionades amb la lectura i l’escriptura al Facebook de l’estudiant secundària i com això interseca amb els valors de l’escola.

 
Referencies bibliogràfiques
Androutsopoulos, J. K. & A. Georgakopoulou (2003). Discourse constructions of youth identities. Amsterdam: John Benjamin
Barton & Hamilton (1998). Local Literacies: Reading and Writing in One Community. London, UK: Routledge.
Boyd, Danna (2014). It’s Complicated: the Social Lives of Networked Teens. Yale University Press.
Cassany, D. (2012). En-línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama.
Davies, J. (2014). (Im)material Girls Living in (Im)material Worlds. Identity Curation through Time and Space. Dins C. Burnett, J. Davies, G. Merchant & J. Rowsell (Eds.), New Literacies around the Globe. Policy and Pedagogy. NY: Routledge, p. 72-87.
Esteban-Guitart & Moll (2014). Funds of identity: A new concept based on the Funds of Knowledge approach. Culture & Psychology 20(1): 31-48.
Erstad, Ola & Sefton-Green, Julian (Eds.) (2012). Identity, community, and learning lives in the digital age. Cambridge & New York: Cambridge University Press.
Rowsell, J. & Pahl, K. (2007). Sedimented Identities in Texts: Instances of Practice. Reading Research Quarterly 42(3): 388-404.
Rowsell, J. & Burgess, J. (2014). A Tale of Multiple Selves. Im/materialising Identities on Facebook. Dins C. Burnett, J. Davies, G. Merchant & J. Rowsell (Eds.), New Literacies around the Globe. Policy and Pedagogy. NY: Routledge, p. 103-120.
Lankshear & Knobel (2010). New Literacies: Everyday practices and social learning (3a edició). Maidenhead, Uk: Open University Press.
Thomas, Angela (2007). Youth Online. New York, NY: Peter Lang.
Williams, B. (2009). Shimmering Literacies. New York, NY: Peter Lang.