+34 932 701 620 socs@iec.cat

Dijous 14 de maig, a les 19h, a la Sala Pi i Sunyer de l’IEC (C. Carme 47, Barcelona)
image
El Dr. Emili Boix i Fuster (UB), editor en cap de la revista de la SOCS, ens presentarà en aquest acte el número 24, dedicat en la secció temàtica a les “ideologies lingüístiques”. El concepte d’ideologia lingüística s’ha consolidat en els estudis que busquen comprendre els aspectes polítics i socioeconòmics que acompanyen els usos lingüístics. En aquest número hi ha un recull d’estudis recents sobre aquesta qüestió en l’àmbit dels Països Catalans.
image
Posteriorment, el Dr. Carles de Rosselló i el Sr. David Ginebra explicaran els resultats d’un dels estudis que s’hi publica. El títol és el següent: Com han evolucionat les tries lingüístiques d’un grup d’alumnes a l’escola en vuit anys?
< image
Aquesta és la pregunta que plantegem respondre en aquesta presentació. El primer període d’observació correspon al 2004, quan els alumnes tenien 3-4 anys i feien P3; el segon, vuit anys després, el 2012, a 6è de primària. La recerca es va dur a terme en una escola del districte d’Horta-Guinardó (Barcelona).
Tal com han demostrat diversos estudis, les tries lingüístiques estan fortament associades a l’interlocutor, com a mínim a Catalunya. A través de l’evolució de les tries podrem argumentar si aquest factor està consolidat des que els individus són molt petits o si, per contra, altres condicionants ―com ara l’adquisició de la segona llengua― fan modificar la llengua de relació entre els alumnes.
Hi ha una bona part de tries lingüístiques que no ha patit cap alteració en el transcurs de vuit anys. Això és així especialment quan els alumnes d’una mateixa llengua inicial parlen entre ells. En canvi, els resultats obtinguts en converses entre alumnes de llengües inicials diferents (per exemple, quan un alumne castellanoparlant s’adreça a un company catalanoparlant) no permeten ser tan concloents. Durant la presentació també analitzarem els casos en què hi hagut un canvi de llengua en aquests vuit anys i mostrarem quina direcció han pres les noves tries: si per fer augmentar l’ús del català o bé per fer augmentar l’ús del castellà.